NKT Victoria – klar för biobränsle

25 sep. 2023

NKT har certifierat kabelläggningsfartyget NKT Victoria för biobränsle som hydrogenererad vegetabilisk olja (HVO), vilket avsevärt minskar koldioxidavtrycket under drift till havs.

NKT Victoria at sea
Som ett av de första företagen inom kraftkabelindustrin har NKT certifierat kabelförläggningsfartyget NKT Victoria för att drivas med HVO. Certifieringen gör det möjligt för NKT att reducera koldioxidutsläppen från fartygets bränsleförbrukning med mer än 98 %*, vilket är ett viktigt bidrag i företagets målsättning att minska koldioxidavtrycket.
- Med biobränslecertifieringen av NKT Victoria visar vi som ett ledande företag i branschen återigen vårt hållbarhetsengagemang. En viktig del i vårt arbete med att nå målen för minskade koldioxidutsläpp är att reducera utsläppen från vår verksamhet till havs. Genom att använda biobränsle kan vi också fortsätta att uppfylla våra kunders ökade förväntningar på tjänster med lägre koldioxidutsläpp, säger Claes Westerlind, VD och koncernchef för NKT.
I september 2023 godkände Science Based Target Initiative (SBTi) NKT:s kortsiktiga mål för minskade koldioxidutsläpp. HVO-certifieringen av NKT Victoria är ett viktigt steg i att uppnå det SBTi-godkända målet att minska scope 1 och 2 med 90 % till år 2030 jämfört med 2019. Biobränsle är ett dieselliknande bränsle som tillverkas av förnybart avfall utan användning av fossila resurser.
NKT Victoria togs i drift 2017 och är ett av världens mest avancerade och bränsleeffektiva kabelläggningsfartyg. Hon kan lägga dubbla HVDC- och fiberoptiska kablar samtidigt, samt HVAC-kablar och göra djuphavsinstallationer. Med möjligheten att välja biobränsle stärker NKT Victoria sin position som ett av de mest energieffektiva kabelläggningsfartygen i branschen.
Biobränslecertifieringen av NKT Victoria utfördes av DNV.