NKT slutför anslutningen till nätet av Moray East Offshore Wind Farm i Skottland

11 nov. 2021

NKT fortsätter att stödja övergången till förnybar energi i Storbritannien genom att färdigställa kraftkabelsystemen som ansluter den 950 MW stora havsbaserade vindkraftsparken Moray East till land.

Image of Moray East
NKT har avslutat kraftkabelprojektet som omfattar tre 220 kV HVAC-kabelsystem för Moray East Offshore Wind Farm, 22 kilometer utanför Skottlands nordöstra kust. Vindkraftparken har en central position i övergången till förnybar energi i Skottland och när den är klar kommer den att kunna tillgodose det genomsnittliga elbehovet för 40 % av de skotska hushållen. Projektet bekräftar NKTs starka ställning som en nyckelleverantör till vindkraftsindustrin till havs i Storbritannien.
- Havsbaserad vindkraft är en hörnsten i att minska klimatförändringarna och vi är glada över att kunna fortsätta att vara en nyckelspelare i att göra havsvind till ett huvudelement i den gröna omvandlingen av den brittiska kraftförsörjningen, säger Executive Vice President Claes Westerlind, chef för HV Solutions NKT i Karlskrona.
När de 100 turbinerna går med full kapacitet kommer Moray East Wind Farm att kunna säkerställa tillgången på grön el till 950 000 hushåll i Skottland. Detta kommer att minska de årliga CO2-utsläppen med 1,7 miljoner ton jämfört med gaseldade kraftverk.
Effektiv installation i utmanande förhållanden
NKT slutförde projektet enligt tidsplan och inom budget trots utmaningar relaterade till covid-19 och väderförhållandena i Nordsjön.
– Den operativa framgången säkerställdes av ett effektivt samarbete mellan alla inblandade parter, som visar starkt engagemang för HSE och tidsaspekter med utmaningar som både covid-19-restriktioner och det hårda höstvädret utgör. Återigen visade vi vår flexibilitet och värdet av vår projekterfarenhet som säkerställer en snabb och kvalitativ installation under utmanande förhållanden, säger Claes Westerlind.
Kraftkablarna tillverkades vid NKTs fabrik i Karlskrona som drivs på 100 % grön el vilket minimerar kabelsystemets koldioxidavtryck. Som en del av verksamhetens miljöfokus slutfördes installationen av sjökablarna av NKT Victoria, ett av de mest energieffektiva kabelläggningsfartygen i branschen.
NKT har lång erfarenhet av att ansluta havsbaserade vindkraftsparker till det brittiska fastlandet, som Hornsea 1, Race Bank och Walney Extension. För närvarande är NKT involverat i pågående vindkraftsprojekt till havs som Hornsea 2 och Dogger Bank, som kommer att bli den första vindkraftsparken till havs i Storbritannien som ansluts till land med HVDC-kabel.
Fakta: Moray East Offshore Windfarm
  • Kund: MOWEL, Moray Offshore Windfarm (East) Ltd
  • Projektets läge: Nordsjön, 22 km utanför den skotska kusten
  • Order: 220 kV HVAC sjökabelsystem med en effekt på 950 MW inklusive installation