NKT når en viktig milstolpe i resan mot netto-nollutsläpp

7 sep. 2023

Science Based Targets initiativet har godkänt NKT:s kortsiktiga mål för minskade koldioxidutsläpp som ett viktigt steg i företagets resa mot netto-nollutsläpp.

SBTi sustainability graphics
Kraftkabellösningar och tillbehör är avgörande för den infrastruktur som stöder den globala övergången till förnybar energi. Som en ledande leverantör av kraftkabellösningar är NKT en viktig drivkraft i det dedikerade fokuset på att minska koldioxidutsläppen inom kraftkabelindustrin. År 2020 gick NKT med i Science Based Targets initiative (SBTi) som det första stora kraftkabelföretaget, och nu har SBTi godkänt NKT:s kortsiktiga mål för minskade koldioxidutsläpp och därmed definierat vägen för företaget att minska sina utsläpp av växthusgaser.
- Vi är stolta över detta SBTi-godkännande som bekräftar vårt engagemang och vår proaktiva roll i att minska koldioxidutsläppen från vår egen verksamhet samt att leda vägen för branschen. Detta är en viktig milstolpe på vår resa mot att bli ett företag med noll nettoutsläpp senast 2050 och vi fortsätter vårt starka fokus på att minska koldioxidutsläppen från våra produkter, verksamheter och leveranskedja, säger Claes Westerlind, VD och koncernchef i NKT.
Med godkännandet åtar sig NKT Cables Group att:
  • Minska sina absoluta scope 1- och 2-utsläpp av växthusgaser med 90% till FY2030 från basåret FY2019*.
  • Öka det aktiva årliga inköpet av förnybar el från 18% under FY2019 till 100% under FY2023 och fortsätta det aktiva årliga inköpet av 100% förnybar el fram till FY2030.
  • Minska de absoluta växthusgasutsläppen i scope 3 från inköpta varor och tjänster samt användning av sålda produkter med 27,5% till FY2030 från basåret FY2019.
Med godkännandet fastställer SBTi att scope 1- och 2-målen och planen är i linje med 1,5ºC-banan. De godkända målen bekräftar NKT:s strategiska fokus och pågående initiativ för att minska företagets koldioxidutsläpp. Från 2019 till slutet av 2022 har NKT minskat sina scope 1- och 2-utsläpp med 79% genom olika initiativ som att alla fabriker drivs med förnybar el, ökad elektrifiering av internlogistiken och förbättrad energieffektivitet i produktionen av kraftkablar och tillbehör. NKT är fortsatt engagerade att genomföra sin plan för hållbarhet som en central del i företagsstrategin ReNew Boost med målet att ha netto-nollutsläpp senast 2050.    Läs mer i NKT:s Sustainability Report 2022.

Fakta: Science Based Targets initiativet

Science Based Targets initiativet (SBTi) är ett samarbete mellan CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute (WRI) och Världsnaturfonden (WWF). SBTi definierar och främjar en tydligt definierad väg för företag att minska sina utsläpp av växthusgaser. Över 4 000 företag har åtagit sig att sätta upp vetenskapligt baserade mål för utsläppsminskningar.

*Målgränsen inkluderar markrelaterade utsläpp och upptag från bioenergiråvaror.