Denna sida har översatts automatiskt, originalinnehållet finns på www.nkt.com

NKT bekräftar order på nyckelfärdig kraftkabel till den havsbaserade vindkraftsparken East Anglia THREE

6 juni 2023

Ordern att leverera HVDC-exportkabelsystemet till den havsbaserade vindkraftsparken East Anglia THREE är nu ett fast pris för NKT. Projektet är ett viktigt bidrag till övergången till förnybar energi i Storbritannien.

Cable drums under blue sky
Som meddelades i Bolagsmeddelande nr 13 av den 7 juli 2022 har NKT tecknat ett kontrakt för exportkabelsystemet för högspänd likström (HVDC) för den blivande havsbaserade vindkraftsparken East Anglia THREE.
NKT har nu fått en fast tilldelning från projektutvecklarna ScottishPower Renewables (SPR). Det nyckelfärdiga kontraktet omfattar design, tillverkning och installation av det kompletta 320 kV HVDC exportkabelsystemet. NKT har lagt till projektet till sin orderstock för högspänning med ett kontraktsvärde på över 250 MEUR i marknadspriser.
NKT:s VD och koncernchef Claes Westerlind säger
- Vi är mycket glada över att kunna bekräfta tilldelningen med ScottishPower Renewables och vi ser fram emot att bidra till projektet med vår kapacitet och kunskap inom HVDC. Havsbaserad vindkraft är avgörande för den gröna omställningen av elförsörjningen och med potentialen att förse över en miljon brittiska hem med förnybar havsbaserad vindkraft är East Anglia THREE ett viktigt steg i att koppla samman en grönare värld.
SPR:s Managing Director för East Anglia Hubs havsbaserade vindkraftsparker, Ross Ovens, säger
- På ScottishPower Renewables är vi fast beslutna att generera mer inhemsk grön el i Storbritannien för Storbritannien, och East Anglia THREE kommer att vara en stor del av detta. Bekräftelsen av kabelkontraktet med NKT är ännu en viktig milstolpe när vi går vidare med byggprogrammet för detta stora projekt, som kommer att bli världens näst största vindkraftspark när den är färdig 2026. Vi ser fram emot att arbeta med NKT för att förverkliga det och bidra till en renare, grönare och bättre framtid, snabbare.
Den havsbaserade vindkraftsparken East Anglia THREE kommer att bestå av 95 vindkraftverk som ligger 69 km utanför den brittiska kusten i Nordsjön och täcker en yta på 305 km2. När vindkraftsparken är i drift kommer den att kunna generera upp till 1 400 MW förnybar energi, vilket innebär ett värdefullt bidrag till den brittiska regeringens ambition att ha 50 GW havsbaserad vindkraft i drift senast 2030.
Kontraktet förändrar inte de finansiella utsikterna för 2023 för NKT.
Viktiga fakta:
  • Kontraktets värde: Över 250 MEUR i marknadspriser (över 200 MEUR i std. metallpriser)
  • Specifikationer för kabeln: 320 kV HVDC exportkabelsystem, ca 2 x 150 km havskabel och ca 2 x 40 km landkablar
  • Tidtabell: NKT förväntar sig att leverera projektet 2025.
  • Ämnen i kontraktet: Inga
Louise Westh Naldal