Framgångsrikt 2023: NKT publicerar årsredovisning med 36 % organisk tillväxt

21 feb. 2024

NKT har publicerat sin årsredovisning som visar ett starkt finansiellt resultat med 36 % organisk tillväxt och den högsta årliga operationella EBITDA i företagets historia. Utvecklingen drivs av hög efterfrågan på kraftkabellösningar som stöder övergången till förnybar energi.

Cable drum woods forest outdoor
NKT:s koncernchef och VD Claes Westerlind, om 2023 års resultat:
2023 var ett framgångsrikt år för NKT med en organisk omsättningstillväxt på 36 % och den högsta årliga operationella EBITDA i företagets historia. Efterfrågan på högspänningskabelsystem var den högsta någonsin under året, vilket ledde till en rekordstor orderingång som ökade vår orderstock för högspänning till 10,8 miljarder euro och lanseringen av ett investeringsprogram på cirka 1 miljard euro.   Vi går in i 2024 med en robust finansiell position som utgör grunden för ytterligare förbättringar av det finansiella resultatet.
NKT har också publicerat sin hållbarhetsrapport för 2023 som visar på fortsatt engagemang för hållbarhet. Under 2023 fortsatte NKT att leverera på sin hållbarhetsstrategi och plan som ligger i linje med företagets mål för minskade koldioxidutsläpp till 2030, vilket godkändes och validerades av Science Based Target-initiativet i september 2023. NKT fortskrider enligt förväntningarna och arbetar aktivt för att öka de positiva effekterna av sina produkter och lösningar, samtidigt som de strävar efter att minimera sin miljöpåverkan. Deras engagemang för att främja mångfald och inkludering samt att skapa en inkluderande företagskultur förstärks kontinuerligt.
Michael Nass Nielsen
Head of Investor Relations